akbassociation

Основні елементи бізнес-моделі Остервальдера простими словами

Автор статті – Насирова Світлана, бізнес консультант зі стратегічного маркетингу та розвитку бізнесу, Голова правління Асоціації консультантів для бізнесу

Канвас – інструмент стратегічного планування, який використовується для опису бізнес-моделей. 

Це односторінкова схема, що відображає всі основні елементи бізнесу. 

Це шаблон-схема у вигляді таблиці, де описуються всі бізнес-процеси компанії: пропозиція, інфраструктура, споживачі та фінанси. Створення цієї моделі дозволяє побачити цілісну картину всього бізнесу завдяки наглядності. 

Права частина бізнес-моделі – це все, що стосується клієнта компанії.

СЕГМЕНТИ КЛІЄНТІВ 

Для формування чіткого уявлення розбийте споживачів на групи. Це дозволить створити грамотне позиціонування, врахувати болі, пріоритети та бажання кожної з них.

 ЦІННІСНА ПРОПОЗИЦІЯ 

 У цьому квадраті необхідно описати переваги, які отримує споживач, обираючи Ваші  послуги чи товари. Тут важливо чітко розуміти, які проблеми користувач хоче вирішити, чого боїться і чим керується.

КАНАЛИ ЗБУТУ

Можна створити ідеальний продукт, який, безсумнівно, потрібен ринку, проте якщо не налагоджені канали збуту, все інше не має значення. 

Канали можуть бути прямими та непрямими, власними та партнерськими, он-лайн та оф-лайн. 

ВІДНОСИНИ З КЛІЄНТАМИ 

Блок розкриває, як компанія взаємодіє зі споживачами.  

Даний блок дає нам розуміння як ми вибудовуємо відносини з клієнтами, з кожним окремим сегментом. 

Ліва частина бізнес-моделі це опис «внутрішньої кухні» бізнесу. Основні бізнес-процеси, ресурси, партнерів та фінансові аспекти. 

КЛЮЧОВІ ВИДИ ДІЯЛЬНОСТІ

Це комплексні процеси, які має виконати компанія для створення виробництва товару/послуги, забезпечення взаємодії з клієнтами, функціонування каналів збуту та отримання потоків доходу. 

В класичному менеджменті це називають бізнес-процесами. 

Наприклад бізнес-процес вирощування лохини (багатокомпонентний процес від закупівлі саджанців, підготовки грунту, поливу, удобрення тощо) 

КЛЮЧОВІ РЕСУРСИ

Це найважливіші активи, необхідні для функціонування бізнес-моделі.

Є 4 типи ключових ресурсів 

  •  інтелектуальні, 
  • матеріальні, 
  • фінансові ресурси 
  • людські. 

Враховуються і ті, що необхідні для виробництва, так і ті, що необхідні для збуту, вибудовування відносин з клієнтами та інших функцій бізнесу.

КЛЮЧОВІ ПАРТНЕРИ

Це сторонні компанії, які виконують непрофільні для вашої компанії роботи або постачають ресурси. 

Ті компанії, без яких ваш бізнес не зміг би ефективно функціонувати.

СТРУКТУРА ВИТРАТ

Структура витрат описує всі витрати, які забезпечують функціонування даної бізнес-моделі (створення та збут ціннісної пропозиції). 

Сюди входять всі ваші фіксовані та змінні витрати. При запуску стартапу окремо вносяться стартові витрати. 

Структура витрат має такі характеристики:

  • фіксовані витрати: витрати, які залишаються незмінними незалежно від обсягу виробництва товарів або послуг (наприклад, оренда, заробітна платня, матеріально-технічна база). Компанії-виробники зазвичай мають високу долю фіксованих витрат.
  • змінні витрати: витрати, які змінюються пропорційно обсягу товарів або послуг.
  • стартові витрати: якщо ми запускаємо стартап – це первинні витрати на обладнання та інші потреби, які необхідні для запуску бізнесу 

ПОТОКИ ДОХОДІВ 

Це усі способи, якими бізнес-модель може заробляти гроші. 

Існує 2 типи доходів: 

  • разові угоди (продаж), 
  • регулярні платежі за абонентське обслуговування, підписки або постпродажне обслуговування.

Класичне правило менеджменту говорить про те, що мати один потік надходження доходів – замало. Диверсифікуйте ризики – створіть хоча б ще один основний чи декілька допоміжних.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.